Thursday, September 27, 2007

Puasa vs Berak

Puasa Yang Yok,
Pagi-pagi bukak periuk.

Korang mesti pernah dengar pantun ni kan? Aku dengar pantun ni sejak aku kekecik lagi. Mak aku selalu la amalkan pantun ni. Pagi-pagi lagi dia dah bukak periuk untuk basuh the periuk. Kalau periuk tu tutup, macam mana la nak basuh kan? Boleh basuh kat sebelah luar aje la.

Puasa semasa kanak-kanak amatlah mencabar. Terutamanya bagi budak yang kuat macam aku. Maksud aku, bukan kuat macam badang, tapi kuat makan. Seorang orang tidak akan digelar kuat makan selagi dia tak boleh makan semasa kenyang. Kalau makan hanya semasa lapar, atau hanya ikut jadual, itu still lagi lemah makan. Jadi bagi sesiapa yang lemah makan, balik rumah ni kena praktis selalu ya.

Aku kadang-kadang jeles jugak dengan orang yang kuat makan, tapi badan tak gemuk-gemuk. Paling gemuk pun tak sampai kategori gemuk yang betul-betul gemuk. Ke mana lah perginya makanan diorang tu semua ha? Takkan semua jadi taik kot? Cakap pasal taik ni teringat aku dua hari lepas aku kena sembelit. Tak pernah aku kena sembelit seperti dua hari lepas. Sampai buntang bijik mata aku meneran, dah macam Menteri Pasola dah, tapi tak jugak keluar. Nasib baik la jamban tu dekat jugak dengan dinding depan. Terpaksa la aku tekan dinding tu dengan kedua-dua tapak tangan supaya tenaga dapat dipusatkan sepenuhnya kat otot kemut. Kira macam berlatih ilmu kung fu peringkat ke lapan la. Setelah berhempas pulas akhirnya aku selamat bersalin. Nasib baik tak payah berpantang sampai 40 hari. Hampir aku putus asa lah! Gila! Lepas tu rasa macam kembang kuncup je otot kemut aku. Kesimpulannya kat sini, jangan derhaka kepada ibu anda sebab bukan senang nak meneran semasa bersalin. Haaa.. kan? aku cerita ni bukan saja-saja je. Ada dakwah di sebalik cerita ni. *padahal baru je terpikir.. hehehe*

Sebenarnya aku nak cerita pasal puasa, tapi tercerita pasal berak pulak. Tapi takpe, aku tak 'cakap' pun benda-benda ni. Aku cuma taip kat komputer je. Tak kurang pahala puasa aku.

Hah! Masa kekecik dulu memang seksa betul nak menghabiskan satu hari puasa. Setiap satu minit terasa macam saju jam. Lebih-lebih lagi 2-3 minit sebelum azan maghrib. Kalau bab makan tu boleh tahan lagi. Tapi bab haus tu yang tak tahan. Gila punya haus. Masa dulu pergi sekolah balik sekolah jalan kaki. Jauh ooo. Kalau tak puasa boleh la beli air sirap doposen kat tepi jalan. Kalau tak kuat iman, memang aku dah togok dah air pepsi kolah. Tapi kadang-kadang aku kumur-kumur je. Dapat la jugak memperbaharui rasa air liur. Hehehehhe..

Itu aje la ceria puasa. Aku tengok macam dah panjang je aku tulis ni, terpaksa la stop. Nanti korang tak larat nak baca pulak. Ini semua pasal cerita berak! Tak pasal-pasal dia dah makan space cerita puasa!

Puasa Yang Yak,
Pagi-pagi susah nak berak.

Puasa Yang Yik,
Siapa Puasa dia Baik.

Selamat meneruskan puasa anda. Bulan dah mengambang sekarang, Tak lama lagi raya la kita ya?

22 comments:

Anonymous said...

ada gambar time ko meneran tu? setakat taip2 aku susah sket nak caya..

Anonymous said...

waa..
dh msuk pringkat ke lapan ke.?
aku kene pggil ko sifu la..
hehee..
kalo ko sembelit slama sbulan..
mau pecah mgkuk jamban tu..
hahaha...

Anonymous said...

taiko, makan pisang la bnyk2 baru senang nak berak....

p.s. kalau ko nak masak bubur lambuk sbb yg jual kat PARAM tak best & mahal, ko pg blog aku. aku ader post resepi bubur lambuk special punyer....

Anonymous said...

tahniah...anda berjaya dalam ujian sembelit

Kami bangga dengan anda

Malaysia Boleh...

Izham Miyake said...

tips,

masa berak tu, cuba keluarkan sikit, pastu sedut balik..

pastu anda boleh makan, sebab ustaz aku pernah cakap batal puasa.

Anonymous said...

adoi..comot nye topik korang...

Zetty said...

trick kumur2 yg tak tahan tu...memperbaharui rasa air liur katanya.

Naiji said...

ish ish, lagak ngeri betul cerita sembelit kau. Mujur ler kau tak berak dekat sungai tepi pokok buluh. Kalu tak mungkin sembilan kali kau sembelit, pastu kena sembilu pastu kene sengat ngan ikan sembilang. Syahdu syahdu

Naiji said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

aku kena gak, makan pisang tak jadi
makan betik 2 3 bijik baru lega
kalo ko mau 2 3 lori baru ok

This post has been removed by the author.

HazuraHamzah said...

teringat novel kepala taik karya shahnon ahmad, dah baca ker?

Mak Su said...

kalu pergi raya rumah pekerja gomen kena faham memahami sebab tentu duit raya tak dapat banyak macam biasa... kena ler bawak anak sendiri, anak buah, anak jiran untuk jadik tukang kutip duit... eh, ko marah ke tetiba je aku cerita duit. ko cerita yak yak... selamat bukak posa ya, selamat bertarawih, selamat beriktikaf

13may said...

kumur kumur air konon....hahha :D

Anonymous said...

baik2 teran tu.. kang kena buasir plak sia-sia je wakakaka XD

Unknown said...

apa berak-berak ni... iysk.. iysk..

J u l i a 。.゜✿ said...

tang tolak dinding tu yg tak tahan nak gelak.. haizzz !
makan la papaya.. mesti ok.

blackpurple @ jowopinter said...

Ada-ada saja kau ni!

Baju raya berapa pasang bro'?

Anonymous said...

weh ghayo ni balik tuikir ko? jogham tengkek tu ado oghang datang laie tak? den dah lamo tak poie..hhaha

nazztradamus said...

sampai buntang bijik mato kau toghan ? hahaha..

patut ekau ontok ontok yo dalam tu, lopeh tu kawal ponapasan kek idong, konpem lancar yo kuar yg godang2 tuh.. hahaha

13may said...

Selamat Hari Raya...
Maaf Zahir Batin :)

Anonymous said...

Slamat Ari Raye...
Maap Zahir Batin..
:p..
mkn byk2 bro..
kite praktis kungfu same2..
daa...

Taiko said...

taik: ada.. tapi gambar taik aje la.. gambar aku meneran tak ada.

ahmad: kalau sembelit selama sebulan, mestu taik pun besar macam ikan semb ilang.

uda: ooo.. patutla taik kadang-kadang bentuk macam pisang. Heheheh.

sembelitman: terima kassim.

tenno: ha ha ha. tips yang bagus untuk ponteng puasa tu. Balik rumah kena cuba ni.

anonymous: kalau comot, lap aje la dengan tisu. he he he

zetty: abis.. itu aje la taktik paling selamat dan berkesan. eheheh.

naiji: macam pernah try je? hehe

daemon: sure taik kau pun lepas tu bentuk betik kan?

hazura: saya tak suka baca cerita kotor. heheh

maksu: selamat kutip duit raya.

13may: kau tak pernah try ke taktik komor-komor ni? lebih afdal lagi kalau buat masa nak ambik wuduk. Pahala lebih sikit.

anonymous: buasir untuk orang yang nama Basir saja.. tak pun Basri.

julia: insyaAllah saya akan coba.

blackpurple: sepasang aje la bro. tak baik mebazir.

nazz: yang den sakit ati tu bukan apo. Kepalo taik tu ajo yang godang. Ekor eh haluih ajo.

13may: selamat hari raya jugak. maaf zahir batin jugak

ahmad: raya ni confirm at least 3 batang lemang aku nak makan. lepas tu taik pun panjang macam lemang. heheh