Monday, February 13, 2006

Mbeeeekkkkk!!!

Finally aku masuk jugak opis aku kat Subang Hitech, Shah Alam ni setelah bertapa kat Nilai selama 2 bulan. Kalau dah masuk opis ni dah takde kerja la pulak. Boleh la aku memblogging tiap hari.

Semalam aku buat kenduri Aqiqah anak aku yang nombor 3 kat kampung aku di Padang Lebar, Batu Kikir jembatan bosi gulai udang sebelango. Aku beli kambing jantan sekor kat Serting pada hari Sabtu lepas. Senang aje nak kenal kambing jantan dengan kambing betina. Kalau ada telor tergantung tu bermakna kambing jantan la. Paham tak? Tak payah la nak rendam dalam air and then tengok kambing mana kejar kambing mana. Besar jugak kambing tu. Berat dia 35.5 kg. 1kg harga dia RM14. So, bila dibuat kiraan matematik, aku kena bayar RM497 untuk kambing tu.

Aku dengan Abah aku ikat kaki kambing tu dan masukkan dalam bonet kereta. Jangan risau.. kambing tu jenis yang tahan napas punya. Sesampai aje dekat rumah, kitorang keluarkan kambing tu dari kereta dan terus kambing tu nak lari walaupun takde orang yang nak kejar dia atau pun nak main 'polis sentri wan tu jaga' dengan dia. Maka pakcik aku pun ikatlah kambing tu kat pokok rambutan. Itu pun dia masih lagi nak lari. Mungkin dia malu kat kitorang. Dari situlah mulanya peribahasa malu-malu kambing. Bila kambing tu senyum aje sebijik macam senyum kambing. Ye lahh.. dah tentulah dia tu seekor kambing sebab tu la senyum dia macam senyum kambing.

Ada seorang member aku masa aku belajar kat iTTM and MMU dulu, orang panggil dia kambing. Bukan sebab dia tak suka mandi tapi kalau korang tengok dia dari angle tertentu, memang ada iras-iras kambing. Nama dia Zaidee Abu. Dia ni ada misai dan suka hisap rokok. Jadi aku ada teka-teki untuk korang.

1. Dalam banyak-banyak kambing, kambing apa yang ada misai?
2. Teka teki teka tekok, kambing hidup isap rokok.

Apa jawapannya?

Zaidee, kalau kau baca ni jangan marah aku ok? kau create la Blog lepas tu kau kutuk la aku apa2 pun. "Aiman tak kisahhh.." (iklan HIV dalam radio).

Ada sorang lagi member aku yang orang panggil kambing. Tapi ni jenis biri-biri punya. Nama dia Shahnaz Akhtar. Walaupun dia ni kambing, tapi dia pandai main bola. Weh Shahnaz! lama tak dengor cerita? anak berapa dah?

Aku ingat lagi masa kekeick dulu ada permainan lompat getah. Sambil main getah tu, player-playernya akan menyanyi lagu seperti di bawah ni:

Rumah tebaka panggeil bombaaaa
Bomba datang belumba-lumba!
Anak Kambing patah kakii
Anak kambing pandai menari
Anak Kambing makan rumput
Anak kambing masuk kandang!
(lepas habis je nyanyi lagu ni, player yang lompat (anak kambing) pun keluar dari loop getah tu dan balik rumah (kandang).. baru boleh menang! heheh acah aje.

Korang notis tak lirik lagu tu? Mula-mula cerita pasal Rumah tebakar, alih-alih tetiba je tukar kepada cerita anak kambing pulak. Itulah menunjukkan betapa berpengaruhnya 'kambing' dalam kesusasteraan melayu. Walaupun aku tak pernah belajar sastera, tapi aku tau nilai seekor kambing dalam penulisan Melayu.

Berbalik kepada kenduri Aqiqaah anak aku.. Esok paginya tu (semalam), pagi-pagi lagi aku dengan Abah aku dan beberapa orang kampung menyembelih kambing tu. Itulah dia ibadah seekor kambing. Makan tidor makan tidor lepas tu kena sembelih. Kalau manusia pun jenis cenggitu, lagi la teruk dari kambing. Sekurang-kurangya kematian kambing tu dapat mengenyangkan orang. Kalau orang mati? Sapa yang kenyang? Ye la.. kalau buat kenduri tahlil tu, orang jugak yang kenyang. Aku setuju.. aku setuju!

Memang kenyang betul aku makan kambing masak kari semalam. Balik aje terus sakit kepala dan terbongkang sambil tekangkang. Bangun tidor sakit badan. Bukan sebab tido tekangkang tapi sebab makan kambing banyak.

Hahahahah.. hari ni aku tak citer pasal zaman dulu, instead aku cerita pasal kambing pulak. Syabas kepada kambing kerana jadi blog entry aku pada hari ni. Chow!




Inilah dia gambar kambing aqiqah yang telah disembelih. Cuba perhatikan ada telur di kelangkangya. Aku tak tipu punyaaa.. Aku pernah makan telor kambing goreng. Sedap jugak heh he heh

4 comments:

Anonymous said...

besar jugak telo kambing tuuu..;-)

Anonymous said...

oit teko...

hari ni cite ko tak kelako le.... aku rasa ko nya lawak dah lawak lawak senario le...

tp mmg pon ko suke gile ngan senario

Taiko said...

faitty: Jangan tengok lama-lama telor kambing tu nanti kena ketumbit.

Teko: segala kritikan membina akan aku ambil sebagai panduan hidup. Terima kasim.

Unknown said...

hari bawak bekal kari kambing gi opiss... satu opis bau kari kambingg... mbeekkkk.... mmbeekkkk..