Saturday, November 11, 2006

Pelik Tapi Benar 2

Heh heh heh..

Memandangkan posting aku yang bertajuk 'pelik tapi benar' mendapat sambutan hangat satu ketika dulu, saja je nak buat 'pelik tapi benar' versi raya.


1. Makan lemang semasa raya sungguh biasa dilakukan. Namun begitu, kena makan lempang di pagi raya jarang-jarang kedengaran. Kalau dilempang dengan buluh lemang, lagi jarang-jarang kedengaran.

2. Dodol bukan adik kepada Badol. Siapa yang kata macam tu, memang Samdol, sebab adik Badol ialah Amran Tompel.

3. Makan ketupat tak boleh menghilangkan ketuat. Memakai ketayap juga tak boleh menghilangkan kayap. Orang yang makan ketupat sambil pakai ketayap dan tergaru-garu ketiak mungkin ada ketuat atau kayap.

4. Batang buruk akan kelihatan lawa kalau dimakan oleh orang yang buruk. Jadi, jangan makan batang buruk kalau tak hensem atau cun. Kalau nak makan pun, sorok-sorok la.

5. Kuah lodeh selalunya berwarna kuning. Kalau kain londeh, boleh nampak spender warna kuning. Tambahan pula, masak lodeh tak boleh menghasilkan masalodeh (kuih india yang dibuat dari kacang dal)

6. Kuih goyang dinamakan kuih goyang sebab kita kena goyang-goyang kuih goyang tu masa menggorengnya. Kalau kena jolok-jolok, mesti namanya kuih jolok. (Errr.. kuih goyang ke kuih loyang ha?)

7. Ada orang tak boleh makan tempe dan mengeluarkan perkataan 'yekkk' sebab nak muntah dengan bau tempe. Tapi, makan tempeyek boleh pulak. Sungguh munafiq! (tempeyek ke rempeyek?)

8. Maruku ada. Marukau takde pulak? Begitu jugak dengan marudia, marumereka marubeliau, maruden, maruhang, maruhangpa, marudiorang dan sebagainya.

9. Kerepek kalau diterbalikkan jadi keperek. Keropok diterbalikkan jadi koporek. Patutla kalau kunyah kerepek dengan keropok ada bunyi krup purk rukp kpur krep.

10. Kuih tat sedap dimakan. Namun, kalau kita makan sampai lapan keping, orang akan tuduh kita mencarut. Tak caya cuba kira satu tat, dua tat, sampai lapan. (Ulangan posting aku dulu)

11. Wajik tak wajib dimasak sebagai kuih raya. Ianya jatuh dalam kategori wajar. Sepatutnya lebih baik ia dinamakan 'Wajak'. Oleh itu, tak perlulah mandi wajib semata-mata untuk membuat wajik.

Dah la... dah pukul 2 pagi ni. Tak habis-habis merapu. Chow.

9 comments:

13may said...

hehhe...memang benar, pelik dan merapu pun.....hahahahaha...

mohenzzzzz said...

hahahahha..kali ni kelakor.. terutamar pasal wajik yang patut di panggil wajar...huhhuu

Tempeyek - jawa sebut, rempeyek sebutan yang bunyinya kononnya bunyi "melayu", padahal bendanya sama..

CaZa said...

kueh goyang la taiko, kueh loyang to spesis lain.

azq said...

hehehehe.... lawak.. lawak...

youthgonewild said...

ko memang gilos...

sharida said...

kolo maruku.. rasanya marumu lah.. bukan marukau,kan? hmm?.. ye ke?..

noraru said...

weih. taiko! nasib baik lah ade blog hang yang lawak. aku memang ngantuk & bosan gile kat ofis..bile bace je blog hang, terus hilang ngantuk & sengih sorang-sorang depan PC :P

Tenno Miyake said...

pasal kuih wajak tu .. memang shiiiiaaaaallll!..

sampai ada orang baling benda kat tingkap bilik aku..

jiran aku la tu..

Anonymous said...

coz hang punya n3, semo pandang aku sebab terlepas gelak.. aperpon.. memang besh ahh...

:night queen: