Friday, May 19, 2006

Ponteng - Bab 1

Masa darjah 4 ni aku menjadi seorang yang nakal. Sebelum tu nakal-nakal sikit je. Tapi darjah 4 ni aku bertambah nakal. Mungkin jadi "nakal kuasa dua". Aku jadi tak berapa minat sangat la nak belajar. Tapi belajar jugak la. Tapi tak berapa rajin la. Atau lebih mudah kalau aku cakap, aku malas. Asik ingat nak main je. Mungkin jiwa remaja sedang bergelojak dalam darah aku. "Main" yang aku cakap ni bermakna "main" budak kecik ye. Bukan "Main" budak besar. Heh heh..

Dalam kelas aku ada sorang budak bernama Iwan Fauzulrisha. Dia duduk Taman Melati jugak. Dia ni anak bongsu. Seorang anak yatim. Bukan anak a/l Yatim. Bapak dia dah meninggal. Dia duduk dengan kakak dan mak dia je kat rumah. Aku baik dengan dia ni masa darjah 4 dulu. Mungkin sebab aku nampak dia banyak duit. Senang je nak beli macam-macam. Aku suka pau orang jugak. Tapi aku pau dengan berhemah tinggi la. Metarialistik sungguh aku ni masa tu.

Kadang-kadang aku lepak rumah dia untuk tengok video cerita Kung Fu. Masa dulu aku memang suka tengok cerita Kung Fu. Sekarang pun aku suka jugak. Bangcik pun follow aku tengok Kung Fu kat rumah dia. Sebab tu la Bangcik pun boleh baik dengan dia. Satu hari aku lepak kat rumah dia. Masa tu mak dia kat dalam bilik air. Dia masuk bilik mak dia, dia curik $10 dalam beg duit mak dia. Baru la aku tau bahawa dia ni kaya sebab curik duit mak dia. Patut la dia sesuka hati je beli keropok dan permainan yang aku tak boleh beli. Kalau sekali beli keropok, bukannya sebungkus kecik, tapi sebungkus besar yang ada 30 bungkus kecik kat dalam tu. Bukan makan pun keropok tu. Tapi sebab nak dapatkan stiker yang ada cop kat dalam keropok tu. Kalau ada cop, boleh dapat hadiah. Alaa.. kan dulu ada kuaci 10 sen sebungkus. Kadang-kadang dalam kuaci tu ada kupon dapat hadiah 10 sen. Macam tu la. Tapi everytime aku nak duit seposen, pakcik kedai tu bagi aku kuaci sebungkus lagi. Sial je. Dah la kuaci busuk! Mati sure tak diterima bumi pakcik tu nanti. Tapi aku tak bantah pulak kalau dia suruh ambik kuaci lagi satu. Cakap belakang-belakang berani la heh heh.

Satu hari tu, Iwan ajak aku ponteng sekolah. Aku pun ajak Bangcik ponteng sekolah. Bangcik pun setuju aje. Cess.. macam style MLM pulak. Pagi tu, kitorang jalan kaki untuk pergi sekolah tapi tak pergi sekolah. Ye laa.. kalau pergi sekolah, bukan ponteng la namanya. Kitorang ponteng kat kawasan flat Taman Melati yang belum ada orang duduk lagi. Kawasan Blok C. Masa lapar aje, kitorang pergi kedai beli roti panjang dengan air gas. Korang tau tak air gas apa yang kitorang minum? Air gas jenama "SUDI". Ni Sudirman punya air gas. Ada gambar sudirman kat tin air gas tu. Semuanya ditaja oleh Iwan sebab dia dah curik duit Mak dia. Lepas tu dia ajak isap rokok pulak. Korang nak tau ke rokok apa yang kitorang isap? Rokok daun nipah tu. Tapi tak taruk tembakau la. Bakar dan sedut je asap rokok tu. He he he.. macam gangster budak kecik dalam cerita Anakku Sazali pulak.

Dalam cerita Anakku Sazali tu, Ibrahim Pendek jerit "Kita ada banyak duit!!! kita ada banyak duit!!". Lepas tu terus je P. Ramlee jadi besar. Tapi Ibrahim Pendek tak besar-besar. Dah la suara sama je masa kecik dengan masa besar. Mungkin masa Ibrahim Pendek jadi watak budak kecik tu, dia dah akil baligh di awal usia. Suara dah pecah awal-awal. Sebab tu tak berubah.

Berbalik kepada cerita aku ponteng sekolah. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

To be continued.. heh heh heh..

8 comments:

Uda said...

Aku dulu takleh ponteng sekolah sbb kat sekolah aku tue cikgu besar dier...... ayah aku sendiri.... HAHAHAHA!!!!!!

Anonymous said...

aku lain plak....lgsung xleh nak ponteng....
umah aku betul2 sebelah pagar sekolah...time rehat, panjat pagar balik makan kat umah...siap mandi tengok TV lagi....best betul....

mohenzzzz said...

tak kelako pon cite kali ni....aku siap tertido lagi...

Eh tangan ko dah lurus belum? Ko kan sakit tangan kan...

Sakit ape tu "ka gum mock can"

hohohohhohohoho

gerberra said...

ko selalu makan kuaci, gigi depan ko jarang x?mcm gigi madonna ke?nenek aku kata sape suke mkn kuaci gigi dia jarang.

Taiko said...

Uda: Sepatutnya kau menggunakan kelebihan itu untuk ponteng sekolah.

Anonymous: Kalau nak ponteng seribu daya, tak nak seribu dalih.

mohenz: taik la kau!

gerberra: gigi aku tak jarang sebab aku pakai colgate.

azq said...

bukan colgate la... TEACARE - sapa lah yang pilih ubat gigi perasa serbuk teh ni... iysk!

Tenno Miyake said...

hehe.. taiko kantoi!

Anonymous said...

What a great site Roulette hints wheel Vicks ultrasonic humidifier v5100 Free webhosting review blue diamonds fancy