Monday, December 05, 2005

Hantu Lombong vs Hantu Kopek

Assalamualaikum..
Wah.. hari ni dah hari Senayan (Isnin). Cepat je rasa weekend berlalu. Hari ni dah start kerja balik. Sekarang ni aku kat Nilai. Aku kerja dengan Maxis sekarang. Ada MSC nak upgrade. So, aku kena handle projek ni.

Aku sambung cerita masa kecik2 la..

Tahun kelahiran aku tu (1977) Abah aku start kerja dengan Bank Negara. Abah aku resign askar. Aku dengar sebab dia tumbuk pegawai. Gangster gak Abah aku ni heheh.. Dua tahun lepas tu (1979) family aku pindah ke KL. First sekali kitorang menyewa kat Sentul. Bila cakap pasal Sentul, aku teringat kat Mat Sentul dengan iklan keropok Kum Kum, Tora, Ding Dang dan sebagainya. Cukup pandai membukak selera aku untuk mengayakan tokeh kedai runcit.

Berbalik kepada cerita Sentul, masa tu Abah, Mak, Angah, dan Bangchik je yang ada. Along duduk dengan Atuk Perak dan Uwan Perak (Mak bapak kepada Mak aku) kat Tapah Road, Perak. Aku yang bongsu la masa tu. Kitorang sewa dengan satu Makcik ni yang kitorang panggil Makcik. Makcik ni ada ramai anak yang dah sekolah. Biasala .. masa bebudak umur 2 tahun, semuanya suka nak main dengan aku. Diorang panggil aku masa tu 'Bulat'. Aku tak tau la kenapa diorang panggil aku Bulat. Takde pulak aku bergolek golek macam bola. Yang aku akui, aku memang cute masa tu hehehe.

Satu hari tu, sorang anak Makcik tu yang bernama Abang Abu, bawak aku jalan-jalan kat tepi lombong. Masa tu dah nak senja dah. Yang aku ingat, aku nampak lombong tu air dia macam bergulung-gulung. Macam berombak-ombak seperti laut. Takkan la lombong boleh berombak macam tu? Rupa-rupanya aku kena kacau dengan Hantu Lombong atau dalam bahasa Inggerisnya The Mines Ghost. Tapi takde la pulak aku nampak rupa hantu tu. Mungkin hantu tu je yang nampak aku.

Bila aku dah besar sikit (masuk sekolah), mak aku ada cerita yang aku menangis-nangis kat lombong tu. Pujuk punya pujuk pun tak stop menangis. Bawak balik rumah pun menangis jugak. Sampai la kena panggil sorang dukun tu untuk ubatkan aku, baru la aku tak nangis. Mak aku cakap dukun tu baca ayat Quran dengan Azan je. Mungkin hantu tu lari bila dengar.

Hmm.. benda-benda hantu/puaka/jembalang semua ni kalau tak nak percaya, ada pulak yang berlaku. Entah la.. terpulang la kat diri masing masing.

Kalau korang nak tau, hari tu Bangchik aku ada form satu group Ghostbuster. Tahun ni jugak la. Dia dengan member-member dia buat kerja rakam gambar hantu pakai video camera. Siap iklankan dekat surat khabar Bacaria and Mingguan Perdana lagi. Diorang pergi kat Kubur lama laa.. Rumah lama la.. Nama glamer Bangchik aku ni 'Jai King'. Satu hari tu diorang buat projek ambik gambar hantu kat dalam hutan. Balik2 je terus demam. Dia kata nampak Hantu Kopek. Alah.. yang dalam bahasa Inggerisnya Breast Ghost. Seminggu demam. Abah aku bawak la pergi jumpa orang-orang yang pakar dalam perubatan tradisional ni. Last-last pergi kat sepital, doktor kata kena Denggi. Iya la.. dah duduk dalam hutan, banyak nyamuk, memang la terdedah kepada bahaya denggi. hahahhaha..

 Sekarang ni hantu kopek dah bebas berkeliaran. Kalau orang pompuan yang berpakaian mendedahkan buah kat dada untuk saja je sampuk orang lelaki, itulah dia Hantu Kopek.. tapi kekadang aku suka gak tengok hantu kopek ni heheheheh
chow...

2 comments:

shahrul said...

ceh..punyalah suspen cite,adoiya,hihi terkono den ni hah!! apa2 pun lawaklah..tahun depan masuk raja lawak k??

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!