Tuesday, December 20, 2005

Kerana 50 sen

Malam tadi aku kerja malam kat Nilai. Ni dah pukul 2pm lebih baru aku masuk kerja. Badan rasa tak best je. Mungkin aku perlu mulakan balik aktiviti jogging yang aku lakukan dengan sungguh-sungguh masa aku duduk kampus Cyberjaya dulu. Masa tu at least aku jogging 5km sehari including weekend. Balik jogging buat sit up and pumping pulak. ‘Malaysia Cergas’ pulak rasanya masa tu. Berat badan pun dalam 70kg aje. Sekarang ni dah 100+ kg. Mungkin sebab aku suka minum air 100plus oren. Tapi takpe.. aku dah beli sepasang kasut jogging Nike berharga RM229 (before discount hehe). Untuk tahun 2006, aku target nak reducekan 3 kg per month. Thus, by the end of the year berat aku akan jadi 70+kg which is the optimum weight of my body. InsyaAllah.. Aku bukan apa, kalau hensem-hensem sangat nanti takut ada awek usha pulak. Marah pulak wife aku nanti.

Hmmm.. tahun 1982 Bangcik dah masuk darjah satu dekat Sekolah Kebangsaan Polis Depot, Jalan Gurney, KL (sekarang ni Jalan Semarak). Jauh jugak sekolah dari rumah. Abah hantar Bangcik dekat sekolah tu sebab anak-anak Makmbong (Kakcik, Bangri, dan Banglan) pun sekolah kat situ. Bangcik dapat satu kelas dengan Banglan. Aku la boring dekat rumah. Adik aku Apis kecik lagi masa tu. Aku la kena pergi kedai Pakcik Megat sorang-sorang. Mula-mula tu hubungan keluarga aku dengan Pakcik Megat ok sebab kitorang regular customer. Sampailah satu peristiwa salah paham yang aku pun tak paham macam mana boleh terjadinya salah paham. Masa tu pahaman yang menjadi isu Negara adalah pahaman Guru Yahya. Sampai ada satu cerita TV pasal kisah Guru Yahya masa tu. Pengikut Guru Yahya ramai-ramai berzikir “Guru Yahya! Guru Yahya! Guru Yahya!” Aku pun ikut sekali berzikir ‘Guru Yahya’ masa time kenduri doa selamat. Orang lain baca ‘Lailahaillallah’. Bengang je Mak dengar.

Berbalik kepada cerita salah paham dengan Pakcik Megat. Satu hari tu mak suruh aku beli tepung. Masa tu tepung sekilo cuma 50 sen je. Pakcik Megat takde dekat kedai masa tu. Anak dia la yang entertain aku. Aku rasa aku dah bayar dah 50 sen sebab aku tak bawak balik pun duit 50 sen tu. Aku cuma bawak balik tepung je. Aku memang ingat aku dah bagi duit tu dekat anak Pakcik Megat tu. Petang tu Pakcik Megat datang kat rumah, dia kata aku tak bayar duit tepung. Siot je. Aku rasa anak dia yang cilok duit tu la. Tak pasal-pasal mak aku bergaduh dengan Pakcik Megat. Mak aku grip leher pakcik Megat. Kemudian, angkat badan Pakcik Megat. Hempas kat lantai. Then, mak aku lari kat tali tepi gelanggang, melantun balik, lompat dan hentak muka Pakcik Megat dengan siku. Pakcik Megat terkulai lemah. Mak buat tindihan. Aku sebagai pengadil pun tepuk lantai untuk countdown. Satu!! Dua!! Nak masuk yang ketiga aje tetiba Pakcik Megat angkat satu tangan.. Cis! Susahnya nak kalah. Macam Hulk Hogan pulak!

Heheh.. yang tadi fantasi aku je. Yang sebenarnya Mak bergaduh mulut aje. Bukannya mulut bertemu mulut. Marah pulak Abah karang. Ala.. gaduh-gaduh cakap la. 'Bertikam lidah' kalau dalam simpulan bahasanya. Hish! Susah la nak explain! Yang sebenarnya aku tau korang dah paham dah maksud aku, tapi saje je nak detailkan lagi. Tapi yang peliknya, pasal 50 sen pun nak gaduh! Kalau aku dah besar masa tu sure aku hulur $50 kat Pakcik Megat dan suruh dia main jauh-jauh. Mak aku ni pun satu, bagi aje la 50 sen kan senang. Tapi aku rasa, Mak aku bukannya kedekut 50 sen. Mak aku cuma nak defense aku daripada digelar pencuri atau pencopet atau jenayah kolar putih. Thank you Mak!

Sejak hari tu, Mak dah tak jadi customer Pakcik Megat lagi. Mak suruh aku pegi kedai Pakcik Leman pulak yang terletak lebih 1km dari rumah aku. Aku la balik yang jadi mangsa. Letih tau jalan kaki sorang-sorang pergi kedai. Tapi takpe, dapat pahala. Tapi dulu ustat cakap kalau masa sebelum akil baligh, kalau kita buat baik, pahala tu Mak Bapak kita yang dapat. Patutla Mak suruh aku pergi kedai. Mak nak dapat pahala rupanya heheheh..

Kesimpulannya dekat sini, masing-masing kena ada PDA (personal digital assistance). Nanti senang untuk record transaction jual beli. Siap boleh ambik gambar lagi untuk bukti pembayaran. Tapi kena pakai PDA yang ada digital camera la. Kalau ada GPS (Global Positioning System) lagi bagus. Macam aku punya handphone HP iPAQ la. Ada touch screen tau. Boleh tekan tekan kat screen pakai stylus pen. Belagaknya aku. Hahahahhaa..

7 comments:

Izham Miyake said...

tak ikhlas siot lu nih.. hahaha.. buat aku gelak tetengah malam buta.

berapa kau beli HP ipaq tuh?

tinidewi said...

ni mesti kes nak berjalan dgn riak di atas muka bumi yg dia ada PDA hohoho.

Taiko said...

RM2888 hutang dekat SenQ. 0% interest dalam masa 12 months

Anonymous said...

loh.. ckp je awal2.. moral of the story.. dah beli iPAQ.. penat le baca dr awal.. nasib baik le klako..

Zetty said...

damnnnn!!! twisted giller ending cerita ni.

Taiko said...

lagi twisted dari cerita Twister.. lebih twisted lagi kalau baca sambil makan twisties. Nak twisted lagi, sambil menari twis.

Peej said...

was blog hoping..saw ur blog..terus baca dpd 1st entry..
serious klakar gileee..
tergelak sorg2 nih..dah seperti berukk..