Wednesday, December 07, 2005

Penderaan Kanak-kanak

Assalamualaikum... (kalau tak bagi salam, aku tak tau nak mula tulis).

Masa mula-mula duduk setinggan tu yang ada cuma Abah, Mak, Bangcik dan aku je. Along memang duduk kat Perak. Angah duduk kat kampung Negeri Sembilan. Abah hantar Angah kat kampung supaya sekolah kat sana. Masa tu Along darjah 2, Angah darjah satu, Bangchik dah nak masuk Tadika, aku 4 tahun. Mungkin sebab Abah tak cukup duit untuk hantar Along dan Angah sekolah kat KL. Transportation pulak hanyalah motor Yamaha buruk. Aku ingat lagi Nombor plat motor tu WW 7397. Dengan motor tu lah Abah mencarik rezeki, dan bawak aku dan Bangcik jalan-jalan. Jangan ambik nombor ekor pulak pakai nombor plat ni.

Mak duduk kat rumah aje. Kalau nak beli ikan dan bahan memasak, ada Pakcik Ramli atau Pakcik Ayob yang datang jual ikan bawak motor. Kalau nak beli barang-barang lain, aku dengan Bangcik lah kena jalan kaki ke kedai Pakcik Megat yang lebih kurang 500 meter jauhnya dari rumah aku. Aku pun tak tau apa yang Mak suruh beli. Mak aku tulis siap-siap barang apa yang dia nak beli dalam kertas . Aku tunjuk aje kertas tu dekat Pakcik Megat dan dia yang sediakan barang-barang tu. Lepas bayar, dia bagi duit baki, kitorang balik la bawak barang-barang tu. Tapi selalunya mak aku beli kelapa la. Kelapa tu dibawak balik ke rumah dulu, baru dibelah dan aku dengan Bangchik aku la tolong kukur pakai pengukur kelapa yang macam bangku kecik tu. Time petang pulak aku dengan bangcik aku main lah apa-apa yang ada sekitar rumah tu.

Kadang-kadang abang sedara aku yang kitorang panggil 'Abang Dua' (Anak Makteh) datang rumah kitorang. Masa tu aku rasa dia dah sekolah menengah dah. Tengah cuti SRP kot. Sekarang ni dia dah jadi Kapten Askar and duduk kat Seri Gombak. Dia la melayan, membuli dan men'child abuse'kan kitorang. Diantaranya ialah:

1. Memasukkan Siput babi dalam kocek baju aku.
2. Memasukkan aku dalam gelung batu (untuk buat perigi) yang ada 2 ekor katak dalam tu. Seekor warna hijau, seekor lagi warna kuning.
3. Dia buat topeng Bangcik gambar Semut Merah (Masked Black Rider/Gaban), dia buat topeng aku muka M. Daud Kilau pakai spek hitam. Aku tak nak. Bangcik aku suka la. Tapi, bila dia nampak Bangcik aku punya syok pakai topeng tu, dia rampas and letak atas atap. Cis!
4. Dia kata nak lukis potret gambar aku. Tapi dia lukis gambar king kong. Penat aku posing. Patut la dia suruh aku posing macam beruk! Siol je.
5. Mengunci aku dalam jamban. Alaa.. Jamban yang jenis macam pondok kurus kat luar rumah tu la.
6. Dan macam-macam lagi yang aku dah tak ingat.

Tapi kalau dia tak datang rumah aku, boring pulak aku. Terutamanya bila bangcik aku dah masuk tadika. Hmm.. pasal tadika ni, nanti la aku cerita.

Bye

3 comments:

Izham Miyake said...

Hahaha.. gelak sial aku baca blog ko nih..

aku pun nak tulis kat blog melayu aku macam ni..

jom jom aku promote blog ko nih.. kelakar siall kelakar macam babi.. hahahaha!

Anonymous said...

Enjoyed a lot! » » »

Anonymous said...

Keep up the good work »